Projekty uczniowskie
Rok 2023/2024
PROJEKT ,,OJCZYZNA”
Uczniowie klasy III uczcili Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, angażując się w projekt poświęcony początkom państwa polskiego. W trakcie tego przedsięwzięcia pogłębili swoją wiedzę na temat genezy Polski, oraz starali się zrozumieć pojęcia: Ojczyzna i Naród.
W trakcie projektu uczniowie dostrzegli, że jednym z najistotniejszych elementów kształtujących tożsamość narodową jest język. Jego rola w porozumiewaniu się, komunikowaniu oraz tworzeniu dzieł literackich została wyeksponowana jako fundamentalna dla społeczności. Przez zgłębianie historii początków państwa polskiego, uczniowie mieli okazję bliżej przyjrzeć się pierwszym władcom Polski, analizując ich znaczenie i wpływ na kształtowanie narodowej tożsamości. Ponadto, uczniowie zbadali dziedzictwo językowe, dzięki któremu dzisiaj posługujemy się polskim językiem.
W praktyce uczniowie wzbogacili swoją wiedzę o średniowiecznych grodach, tworząc modele uwzględniające różnorodne elementy zabudowy. To nie tylko doskonała okazja do zdobycia praktycznych umiejętności, ale również sposób na lepsze zrozumienie warunków życia i struktury społeczeństwa tamtych czasów.
Podsumowując, uczniowie klasy III z ogromnym zaangażowaniem i ciekawością podjęli się zgłębiania historii państwa polskiego, a ich projekt nie tylko poszerzył ich horyzonty, ale także umożliwił lepsze zrozumienie korzeni i wartości związanych z językiem ojczystym oraz narodową tożsamością.
"Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania ucznia klas I - III"
Od 01.09.2011 w Szkole Podstawowej w Rokietnicy realizowany jest kolejny projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania ucznia klas I - III".
Zajęcia prowadzone są w trzech grupach. Uczestniczy w nich 17 uczniów klas I - III.
Grupa I "Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w pisaniu i czytaniu, w tym zagrożonych ryzykiem dysleksji."
Zajęcia prowadzi Pani mgr Joanna Skupień.
Grupa II "Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych".
Zajęcia prowadzi Pani mgr Bożena Ochota
Grupa III "Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów w zakresie nauk matematyczno - przyrodniczych".
Zajęcia te prowadzi Pani mgr Krystyna Bąk
Dana grupa w ciągu roku szkolnego realizuje 60 godzin zajęć rozwijając swoje zdolności i umiejętności.
Rok 2010/2011
"Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy"
- projekt finansowany przez Unię Europejską
- III Etap , klasa I rok szkolny 2010/2011 wych. Krystyna Bąk
" Akademia Fantazji"
Pierwsze uczniowskie doświadczenie w Rokietnicy.
Zespół Szkół w Rokietnicy słynie z realizacji wielu pozalekcyjnych programów edukacyjnych skierowanych do uczniów w różnym wieku.
3 czerwca br pierwszoklasiści zakończyli udział w projekcie PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIE DROGĄ DO WIEDZY.
Począwszy od października 2010 r. odbyło się 50 godzin zajęć pozalekcyjnych, podczas których uczniowie pod kierunkiem Krystyny Bąk rozwijali swoje zdolności i zainteresowania ruchowe, językowe, muzyczne, taneczne oraz integrowali się w grupie rówieśniczej.
Zdobyte umiejętności pierwszaki z rokietnickiej szkoły zaprezentowali swoim rodzicom i zaproszonym gościom. Obejrzeć można było popisy taneczne, muzyczne i zręcznościowe.
Szczególny aplauz zyskała inscenizacja znanej bajki "Nie płacz koziołku". Na zakończenie maluchy wręczyły swoim rodzicom kwiaty, które osobiście hodowali przez kilka miesięcy.
Już we wrześniu br. w szkole w Rokietnicy ruszają kolejne zajęcia dla uczniów kształcenia zintegrowanego w ramach wsparcia uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.
Magdalena Trzak
Andrzejki | Twórczość plastyczna | ||
Kącik matematyczno - przyrodniczy | Zajęcia przyrodnicze | ||
Rozwujamy inteligencje wielorakie | Zajęcia muzyczno- ruchowe | ||
Zajęcia ruchowe | Poszukiwanie wiosny |
Udział uczniów kl.I w realizacji projektu
"Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy"
W marcu 2009 r. Szkoła Podstawowa w Rokietnicy przystąpiła do projektu,, Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy". Jest to ponadregionalny projekt edukacyjny współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny i budżet państwa, opracowany i wdrażany przez Grupę Edukacyjną S.A. (na czele z panią dr A. Kopik i M. Zatorską) na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III, działanie 3 Poprawa jakości kształcenia, Poddziałanie 3.3.4. Modernizacja treści i metod kształcenia.
Projekt przebiega w trzech etapach.
I etap IV-VI i IX-XII 2009 r.
II etap XII-VI 2010 r.
III etap IX- IV 2011r.
W projekcie udział biorą uczniowie klas pierwszych.
Głównym celem projektu jest wdrożenie elastycznego modelu edukacji dostosowanego do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów z wykorzystaniem nowatorskich metod i treści kształcenia celem kształtowania kompetencji kluczowych w oparciu o głęboko humanistyczną teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.
Według założeń teorii inteligencji wielorakich:
- Każdy człowiek posiada wszystkie typy inteligencji, w różnym stopniu rozwinięte.
- Tworzą one indywidualny profil inteligencji, charakterystyczny dla danej osoby.
- Profil inteligencji jest dynamiczny, zmienia się w trakcie rozwoju.
- Wszystkie inteligencje wzajemnie ze sobą współpracują.
- Każdą inteligencję można rozwijać w działaniu, właściwie organizując środowisko rozwoju człowieka.
- Wszystkie inteligencje są równoprawne.
W odniesieniu do dzieci H. Gardner wyróżnia 8 typów inteligencji: językową, ruchową, matematyczno-logiczną, wizualno-przestrzenną, przyrodniczą, muzyczną, interpersonalną i intrapersonalną. Koncepcja projektu "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" oparta jest na założeniu, że każde dziecko jest zdolne, a rolą dorosłych jest te zdolności dostrzec, rozwijać i wspierać. Uczniowie kl.I pod kierunkiem pani mgr Bożeny Ochota w okresie od 1.IV do 20.XII 2009 r. rozwijali swoje zdolności na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych ( 50 godz. ) pracując w trzech Dziecięcych Ośrodkach Zainteresowań wykorzystując ciekawe pomoce dydaktyczne przekazane szkole do realizacji projektu o wartości ponad 6 tys. zł.
"Pierwszy Ośrodek Zainteresowań" sprzyjał rozwijaniu wszystkich inteligencji, a w szczególności inteligencji językowej, interpersonalnej i intrapersonalnej. Dzieci pracowały w nim w formie zabawowej i wykorzystując środki dydaktyczne pobudzające do wypowiedzi ustnych, wspierające rozwój mowy i rozumienie ze słuchu, sprzyjające nabywaniu umiejętności czytania i pisania. Głównym celem ćwiczeń wykonywanych w tym Ośrodku było kształtowanie kompetencji porozumiewania się w języku ojczystym.
"Drugi Ośrodek Zainteresowań" sprzyjała rozwijaniu wszystkich inteligencji, a zwłaszcza inteligencji wizualno-przestrzennej, muzycznej, ruchowej oraz interpersonalnej i intrapersonalnej. Wszystkie środki dydaktyczne, znajdujące się w tym Ośrodku służyły rozwijaniu wrażliwości artystycznej i poczucia estetyki. W zabawach dzieci odzwierciedlały siebie, własne pragnienia i oczekiwania. W sposób naturalny komunikowały się ze światem. Twórcza działalność muzyczna oraz indywidualne interpretacje utworów aktywizowały wyobraźnię, wzmacniały pewność siebie. Dzieci miały możliwość odczucia sukcesu w różnych, wybranych przez siebie dziedzinach aktywności twórczej. Celem ćwiczeń w tym Ośrodku było rozwijanie umiejętności w zakresie kształtowania kompetencji społecznych, inicjatywności i przedsiębiorczości, świadomości i ekspresji kulturalnej.
"Trzeci Ośrodek Zainteresowań" sprzyjał rozwojowi wszystkich inteligencji, a szczególnie matematyczno-logicznej, przyrodniczej, interpersonalnej i intrapersonalnej. W tym Ośrodku dzieci uczyły się bawiąc środkami dydaktycznymi rozwijającymi kompetencje w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych. Największym zainteresowaniem cieszyły się "Tuby Pieski" i "Tuby Gąsienice", "Mozaika XXL", "Klocki GEO", "Figury Porównawcze", za pomocą których dzieci wykonywały działania matematyczne poprzez manipulowanie jednocześnie ćwicząc koncentrację, sprawność motoryczną i manualną oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Rozwijając kompetencje matematyczno-logiczne wykorzystując "Studnię Jakuba" czy "Magiczny Trójkąt Matematyczny" z zestawem kart uczyły się cierpliwości, zręczności, doskonaliły koncentrację uwagi. Zestawy Logico pozwalały na kształtowanie wszystkich kompetencji kluczowych, zwłaszcza matematycznych, językowych, przyrodniczych, komunikacyjnych oraz przedsiębiorczości w zakresie samodzielnego podejmowania decyzji i poszukiwania rozwiązań. Dzieci były bardzo zainteresowane pracą z tymi zestawami.
EFEKTY UCZESTNICTWA W PROJEKCIE
Uczestnicząc w realizacji projektu "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" miałam możliwość wdrażania najnowszych koncepcji pedagogicznych, tworzyć i wykorzystywać Ośrodki Zainteresowań uwzględniając własne pomysły, rozwijać u dzieci umiejętności w zakresie kompetencji kluczowych z wykorzystaniem ciekawych pomocy dydaktycznych. Praca uczniów w "Dziecięcych Ośrodkach Zainteresowań" sprzyjała harmonizacji procesu kształcenia, odczuwania radości z uczenia się, wyzwalaniu zainteresowań, rozwijaniu zdolności oraz umiejętności uczenia się zgodnie z indywidualnym rytmem rozwoju i profilem inteligencji. Zauważyłam, ze dzieci z wielką radością i zainteresowaniem przychodziły do szkoły i niechętnie z niej wychodziły. Wszystkie dzieci rozwinęły własny potencjał intelektualny. Dostały szansę lepszego startu. Rodzice zrozumieli i uświadomili sobie doniosłość podejmowanych przeze mnie działań w celu wszechstronnego wspierania rozwoju uczniów i wzmocnili swój kontakt ze szkołą. Dołożyli większych starań w pracę domową z dziećmi, gdyż zrozumieli, że edukacja elementarna daje sukces życiowy ich dzieciom. Szkoła zyskała lepsze efekty pracy nauczyciela. Nastąpił postęp w rozwoju kompetencji uczniów. Szkoła otrzymała zestaw ciekawych środków dydaktycznych o wartości ponad 6 tys. zł. Zyskała możliwość organizacji zajęć dodatkowych - 50 godz. dla każdej klasy I przez kolejne trzy lata bez ponoszenia kosztów własnych.
Drugi etap projektu
Drugi etap projektu "Pierwsze doświadczenie uczniowskie drogą do wiedzy" realizowany w klasie I w Zespole Szkół w Rokietnicy został zakończony.
Praca z dziećmi prowadzona była od 1 grudnia 2009 r. do 9 czerwca 2010 r. podczas zajęć obowiązkowych oraz pozalekcyjnych w wymiarze 3 godzin tygodniowo. Brało w nim udział 16 pierwszoklasistów.
Realizująca projekt nauczycielka H. Łukaczyk opracowała autorski program pt. "W bajkowym świecie". W ramach projektu uczniowie uczestniczyli m in. w teatrzyku kukiełkowym "Porwanie księżniczki". Podczas wycieczki do Rzeszowa uczniowie obejrzeli bajkę w 3D "Jak wytresować smoka", zwiedzili Muzeum Dobranocek.
Na zakończenie projektu uczniowie zaprezentowali umiejętności aktorskie, wokalne i taneczne.
Przedstawili teatrzyk "Spotkanie w bajce" oraz sprawności ruchowe: akrobacje z obręczami hula-hop, taniec na szczudłach, żonglowanie piłeczkami, taniec z talerzami cyrkowymi i balonikami.
Na zakończenie dzieci zaprosiły gości do obejrzenia zdjęć i wystawy dokumentującej przebieg projektu oraz poczęstunek.
W uroczystości uczestniczyli: dyrekcja szkoły, rodzice, rodzeństwo, koleżanki i koledzy z klasy II i III, redaktorzy Gazety Jarosławskiej.