GMINNY KONKURS FIZYCZNY „Fizyka – moja pasja”

Regulamin Gminnego Konkursu „Fizyka – moja pasja”

  1. Organizatorem Szkolnego Konkursu „Fizyka – moja pasja” jest nauczyciel fizyki w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Rokietnicy.
  2. Celem Konkursu jest popularyzacja fizyki wśród uczniów klasy VII.
  3. Konkurs ma charakter jednorazowego testu. Zadania oraz termin są ustalane przez nauczyciela przygotowującego Konkurs – Organizatora  
  4. Zestaw konkursowy zawiera 20 zadań zamkniętych (za 1 punkt) oraz trzech zadań otwartych (za 3 punkty, za 3 punkty, za 4 punkty ). Maksymalnie uczeń może uzyskać za całość 30 punktów. Do każdego zadania od 1 - 20 w każdej kategorii dołączone są 4 odpowiedzi oznaczone literami A, B, C, D,  z których dokładnie jedna jest poprawna. Za brak odpowiedzi, odpowiedź błędną lub zaznaczenie więcej niż jednej odpowiedzi uczestnik Konkursu otrzymuje zero punktów.  W przypadku zadań otwartych punktacja jest zgodna z wytycznymi dopasowanymi do treści zadań.

    5. Do zadań Organizatora Konkursu należy:
        przygotowanie zestawu zadań i kart odpowiedzi
        opracowanie wyników Konkursu
        ustalenie zasad przyznawania nagród uczestnikom Konkursu w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły,
        przeprowadzenie konkursu w wyznaczonym terminie.
   6. W czasie trwania Konkursu uczestnikom nie wolno korzystać z technicznych środków łączności.
   7. Wyniki Konkursu nie podlegają odwołaniu, a decyzja Zespołu Oceniającego, w skład którego wchodzą nauczyciele fizyki i matematyki jest ostateczna.
   8. Organizator Konkursu ma prawo do dyskwalifikacji uczniów w przypadku stwierdzenia braku samodzielnej pracy.
   9. Wszelkie sprawy nieobjęte niniejszym Regulaminem rozstrzyga Organizator

Informacje w zakresie wymagań oraz literatury

Wymagania konkursowe będą obejmowały i poszerzały treści fizyczne zawarte w „Podstawie Programowej Kształcenia Ogólnego dla Szkoły Podstawowej”.

  • Wymagania:
  • wiadomości w zakresie:
  • gęstość substancji, ciśnienie atmosferyczne i hydrostatyczne, warunek równowagi cieczy w naczyniach połączonych, zastosowania prawa Pascala
  • materia i jej własności
  • siła wyporu, prawo Archimedesa, warunki pływania ciał, zastosowania prawa Archimedesa
  • zjawiska, pojęcia i wielkości fizyczne związane z ruchem (układ odniesienia, tor, droga i przemieszczenie, średnia wartość prędkości, jednostki i ich zamiana)
  • ruch jednostajny prostoliniowy (wykresy zależności drogi i prędkości od czasu oraz wzory na prędkość i drogę)
  • względność ruchu
  • ruch jednostajnie zmienny z prędkością początkową równą zeru, wzory na przyspieszenie, prędkość chwilową i drogę, wykresy zależności przyspieszenia, prędkości i drogi od czasu
  • stosunek dróg przebytych po upływie i w kolejnych sekundach ruchu
  • siła wypadkowa
  • siły równoważące się
  • umiejętności w zakresie:
  • zamiana jednostek z większych na mniejsze i odwrotnie
  • porównywanie wartości prędkości wyrażonych w różnych jednostkach
  • odczytywanie wielkości z wykresów, korzystanie ze wzorów geometrycznych oraz algebraicznych do obliczeń drogi i średniej wartości prędkości
  • rozróżnianie średniej wartości prędkości i wartości prędkości średniej
  • obliczanie wartości prędkości względnej poruszających się obiektów
  • wykorzystanie wykresów zależności s(t), v(t), a(t) do obliczeń innych wielkości fizycznych
  • obliczanie dróg przebytych po upływie i w czasie kolejnych sekund z wykorzystaniem wykresu v(t) albo ze znajomości stosunków tych dróg (zależności Galileusza)
  • opis ruchu na podstawie danego wykresu lub tabeli
  • sporządzanie wykresów zależności pewnej wielkości kinematycznej od czasu (np. s(t)) na podstawie znajomości wykresów innych wielkości kinematycznych (np. v(t))
  • obliczanie gęstości lub wysokości słupa cieczy z warunku równowagi cieczy w naczyniach połączonych
  • obliczenia wartości sił i pól powierzchni tłoków prasy hydraulicznej
  • rozwiązywanie zadań dotyczących warunków pływania ciał (szczególnie w sytuacji ciał pływających - częściowo zanurzonych

Literatura:

  1. „Świat Fizyki” wydawnictwo Zamkor
  2. „Spotkania z fizyką” wydawnictwo Nowa Era
  3. Kurowski, J. Niemiec, „Fizyka w prostych zadaniach – zbiór zadań dla gimnazjum” , Zamkor,
  4. M. Kwiatek, I. Wroński „Zbiór zadań wielopoziomowych z fizyki dla gimnazjum” wydawnictwo Zamkor
  5. Henryk Kaczorek „Testy z fizyki dla uczniów gimnazjum”
  6. Materiały zawarte na stronach internetowych wydawnictw zajmujących się popularyzacją fizyki
  7. Archiwalne zadania z Konkursów Przedmiotowych dostępne na stronie Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
  8. Archiwalne zadania z arkuszy egzaminów gimnazjalnych dostępne na stronie OKE
  9. Repetytorium gimnazjalisty – FIZYKA wydawnictwo GREG
  10. Repetytorium z fizyki wydawnictwo OPERON